Köpguider för kosttillskott

Att välja rätt kosttillskott är en svår process. Oavsett om du tränar eller bara är ute efter att få i dig lite extra vitaminer och mineraler så är det svårt att veta vilka produkter som fungerar bra och vilka som är onödiga. Med hjälp av våra köpguider så reder vi ut vilka kosttillskott som är bra – och vilka som är mindre bra.

Senaste artiklarna inom kosttillskott

Varför ska man använda sig av kosttillskott?

Kosttillskott är fördelaktiga att ta eftersom de kan hjälpa dig att nå mål som du annars inte skulle kunna nå genom den vanliga kosten. Om du har kost- eller hälsorestriktioner blir kosttillskott särskilt viktiga. De minskar också den tid som behövs i köket, vilket är viktigt om du har ont om tid (t.ex. när du studerar).

Vilka kosttillskott bör man ta dagligen?

  • D-vitamin – för benhälsa och immunförsvarets funktion
  • Kalcium/Vitamin D – för friska ben
  • Omega 3 (fiskolja) – för hjärnans funktion och hjärt- och kärlhälsa (hjärta)

Vilka kosttillskott bör du undvika?

Kosttillskott som är billigt tillverkat med ingredienser av låg kvalitet och innehåller många färgämnen, aromer, sötningsmedel och andra onaturliga ingredienser som kan vara skadliga för din hälsa är bra att undvika. Läs igenom innehållsförteckningen och sök runt på internet för att skapa dig en bra bild om vilka kosttillskott du faktiskt behöver, något du kan läsa mer om på tillskottsvaruhuset.se

Vilka kosttillskott är bra för kvinnor?

Kvinnor har lite andra behov än män, så jag rekommenderar att kvinnor som letar efter kosttillskott ska köpa några som innehåller fytoöstrogener. Fytoöstrogener är svaga östrogenhormoner som finns naturligt i växter. De kan bidra till att skydda mot cancer i livmodern och bröstet samt främja goda ben.

Vilka kosttillskott rekommenderas för män?

Män har generellt sett ett större behov av vissa vitaminer och mineraler än kvinnor, så jag rekommenderar män att överväga att ta en multivitamin. Män behöver också mindre fytoöstrogener eftersom de inte behöver gå ner i vikt eller förebygga livmoder-/bröstcancer.

Är kosttillskott nödvändigt?

Nej, rent generellt sett är de inte nödvändiga och de flesta kan klara sig med att bara äta riktig mat. Men för vissa människor kan kosttillskott ge ett antal fördelar som inte kan erhållas enbart genom naturligt födointag – till exempel ökade energinivåer och/eller bättre hälsa.

Är det farligt att äta kosttillskott?

De generella riskerna med att äta kosttillskott ganska små. Det är dock alltid bra att göra sin research och se till att hålla sig till högkvalitativa märken. Vissa människor oroar sig för effekterna av att ta kreatin till exempel. Det finns inga solida bevis för att kreatin kan orsaka cancer eller leverproblem hos människor, men det kan alltid vara bra att konsultera en läkare innan du testar en ny variant av kosttillskott.

Vilka kosttillskott är effektiva för de som tränar styrketräning?

  • Kreatin – ökar styrka och uthållighet under korta perioder. Förbättrar återhämtningen
  • BCAA (grenade aminosyror) under träning – för att förhindra muskelnedbrytning och underlätta återhämtning
  • Koffein – före träning, för att förbättra energi och uthållighet
  • Beta alanin – ökar uthålligheten på gymmet. Det är inte farligt, men du kommer att uppleva lite stickningar i huden under belastning.
  • BCAAs (Branched Chain Amino Acids) under träning – för att förhindra muskelnedbrytning och underlätta återhämtning
  • Kreatin – för att öka effektuttaget eller träningsvolymen, bra för kroppsbyggare och tyngdlyftare som vill få muskelmassa snabbt.
  • Proteintillskott efter träningen – för att hjälpa till med muskeltillväxten och återhämtning.
  • Måltidsersättningsshakes om du inte gillar att laga mat och behöver en snabb och enkel måltid (t.ex. till frukost eller lunch).